Artykuły i porady
Jak ubiegać się o pomoc de minimis. POPON odpowiada w TAXPRESS Prawo Pomocy Publicznej
Czy jako osoba niepełnosprawna prowadząca jednoosobową działalność gospodarczą jestem zobligowany wypełniać Sekcję B – „Informacje dotyczące sytuacji ekonomicznej wnioskodawcy” Formularza informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis (INF-O-P-dM)? Czy dane zawarte w tej sekcji formularza dotyczą mikroprzedsiębiorców?
Zgodnie z wyjaśnieniami PFRON na stronie www.pfron.org.pl każdy przedsiębiorca (bez względu na wielkość przedsiębiorstwa) zobligowany jest do wypełnienia Sekcji B formularza informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis (INF-O-P-dM). Część B określa zakres informacji niezbędnych do oceny sytuacji ekonomicznej wnioskodawcy.
Zgodnie z art. 1 ust. 1 lit. h rozporządzenia Komisji Europejskiej (WE) nr 1998/2006 z dnia 15 grudnia 2006 r. w sprawie stosowania art. 87 i 88 Traktatu do pomocy de minimis (Dz. Urz. UE L Nr 379 z 28.12.2006) pomoc de minimis nie może być udzielona podmiotom gospodarczym znajdującym się w trudnej sytuacji ekonomicznej. W związku z powyższym dane zawarte w tej sekcji dotyczą także mikroprzedsiębiorców. Mimo obowiązywania od 1 stycznia 2014 r. nowego rozporządzenia Komisji (UE) nr 1407/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis, do końca czerwca br. obowiązują jeszcze reguły nakazujące organom udzielającym pomocy badanie kondycji finansowej przedsiębiorcy.
Wobec tego wnioskodawca odpowiada na pytania z sekcji B zaznaczając jedną z dostępnych w danym punkcie opcji: „tak”, „nie” lub „nie dotyczy” (opcja dostępna wyłącznie w pytaniach nr 1 i 2 Sekcji B formularza INF-O-P-dM). Wyjątek stanowi podpunkt „d”, w punkcie 5 (sekcja B) formularza informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis (podpunkt dotyczy wyłącznie producentów, wobec tego podmioty, które nie mają statusu producentów nie wypełniają podpunktu) oraz punkt 6 sekcji B (patrz: odpowiedź na pytanie 7).
Ponadto każda osoba niepełnosprawna prowadząca działalność gospodarczą wypełnia obligatoryjnie – poza sekcją B formularza - sekcję A oraz C druku.
Czy wydanie zaświadczenie o pomocy de minimis podlega opłacie skarbowej?
Nie. Zgodnie z ustawą z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (tekst jednolity: Dz. U. z 2007 r. Nr 59, poz. 404) podmioty udzielające pomocy wydają beneficjentowi pomocy zaświadczenie stwierdzające, że udzielona pomoc publiczna jest pomocą de minimis. Na podstawie przepisów rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 20 marca 2007 r. w sprawie zaświadczeń o pomocy de minimis i pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie (Dz. U. Nr 53, poz. 354) zaświadczenie o pomocy de minimis wydaje się w dniu udzielenia pomocy, z wyjątkiem pomocy w formie ulgi podatkowej udzielanej na podstawie aktu normatywnego bez wymogu wydania decyzji. W tym przypadku zaświadczenie wydaje się w terminie 2 miesięcy od dnia udzielenia pomocy, przy czym beneficjent pomocy może wystąpić o wydanie zaświadczenia przed upływem ww. terminu.
Należy stwierdzić, iż przepisy ustawy i rozporządzenia wprowadzają obowiązek wydawania zaświadczeń o pomocy de minimis przez podmioty udzielające pomocy, nie pozostawiając w tym zakresie elementu uznaniowości. Można więc mówić w tym przypadku o obowiązku wydawania zaświadczeń z urzędu (mimo, iż pomoc może być udzielana na wniosek). Również w sytuacji, gdy w treści decyzji zostaną zawarte wszystkie elementy zaświadczenia należy przyjąć, iż wydawana z urzędu decyzja zastępuje takie zaświadczenie. Co więcej, nawet w przypadku, gdy beneficjent pomocy w formie ulgi podatkowej udzielanej na podstawie aktu normatywnego bez wymogu wydania decyzji wystąpi o wcześniejsze wydanie zaświadczenia należy przyjąć, iż nadal jest ono wydawane z urzędu. Wystąpienie beneficjenta pomocy o wcześniejsze wydanie zaświadczenia może bowiem jedynie skrócić czas oczekiwania na to zaświadczenie, co nie zmienia faktu, iż w przypadku braku takiego wystąpienia podmiot udzielający pomocy jest zobowiązany w terminie ustawowym wydać zaświadczenie z urzędu.
Biorąc pod uwagę powyższe wyjaśnienia oraz fakt, iż zgodnie z ustawą o opłacie skarbowej podlegają jej tylko te zaświadczenia, które wydawane są na wniosek zainteresowanego, w ocenie UOKiK zaświadczenia o pomocy de minimis nie podlegają opłacie skarbowej.
Czy przedsiębiorca ma możliwość skorygowania wydanego przez właściwy organ zaświadczenia o pomocy de minimis?
Wprowadzenie przez art. 5 ust. 3 ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (tekst jednolity: Dz. U. z 2007 r. Nr 59, poz. 404) obowiązku wydawania przez podmioty udzielające wsparcia zaświadczeń stwierdzających, że udzielona pomoc jest pomocą de minimis, wynikało z obowiązku określonego w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 1998/2006, rozporządzeniu Komisji (WE) nr 875/2007 oraz rozporządzeniu Komisji (WE) nr 1535/2007. Zgodnie z przepisami ww. rozporządzeń, w przypadku, gdy Państwo Członkowskie przyznaje przedsiębiorcy pomoc de minimis, informuje go o kwocie pomocy oraz o charakterze wsparcia.
Jak wskazano w wytycznych UOKiK (www.uokik.gov.pl) w Polsce przyjętą formą zawiadomienia jest właśnie zaświadczenie, które stanowi urzędowe potwierdzenie określonych faktów lub stanu prawnego. Celem jego wydania jest zatem stwierdzenie, zgodnie ze stanem faktycznym, jaką pomoc otrzymał przedsiębiorca. Zatem w sytuacji, gdy mimo formalnego przyznania pomocy, nie została ona zrealizowana (np. przedsiębiorca nie przystąpił do spłaty należności zgodnie z ustalonym harmonogramem, w związku z czym umowa zostaje rozwiązana) lub została zrealizowana w części, konieczność zapewnienia zgodności treści zaświadczenia ze stanem faktycznym powoduje, że możliwe jest wydawanie zaświadczeń korygujących. Zgodnie z art 5 ust. 3a ustawy o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej, nowe zaświadczenie o wartości faktycznie udzielonej pomocy wydawane jest przez organ udzielający pomocy w terminie 14 dni od dnia stwierdzenia tej okoliczności.
Autor: Mateusz Brząkowski radca prawny
Polska Organizacja Pracodawców Osób Niepełnosprawnych
Źródło: Prawo Pomocy Publicznej