Komunikaty

Nowe rozporządzenie KE nr 1407/2013 dotyczące pomocy de minimis a obowiązujące w okresie przejściowym programy pomocy de minimis

Dodano: 2014-01-10 15:01:00
W dniu 24 grudnia br. w Dzienniku Urzędowym UE L nr 352 zostało opublikowane nowe rozporządzenie Komisji (UE) nr 1407/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis. Będzie ono obowiązywać od dnia 1 stycznia 2014 do dnia 31 grudnia 2020 r., przy czym w art. 7 ust. 4 przewidziano tradycyjnie, iż po upływie okresu obowiązywania tego rozporządzenia wszelkie programy de minimis spełniające warunki w nim określone pozostaną objęte tym rozporządzeniem przez kolejne 6 miesięcy (a zatem de facto do 30 czerwca 2021 r.).
 
W porównaniu do dotychczasowego rozporządzenia KE nr 1998/2006 wprowadza ono dość istotne zmiany (zasadniczo korzystne dla przedsiębiorców), tj.:
 
  1. brak konieczności badania sytuacji ekonomicznej przedsiębiorcy – co oznacza de facto, iż nawet przedsiębiorca będący w trudnej sytuacji ekonomicznej w rozumieniu Wytycznych na ratowanie i restrukturyzację od dnia 1 stycznia 2014 r. może skorzystać z pomocy de minimis,
  2. zwiększenie pułapu pomocy de minimis dla przedsiębiorstw sektora drogowego transportu pasażerskiego (ze 100 tys. EUR do 200 tys. EUR),
  3. dopuszczenie pomocy de minimis dla sektora węglowego,
  4. doprecyzowanie zasad dotyczących kumulacji pomocy (w przypadku połączeń i przejęcia przedsiębiorstw, podziału przedsiębiorstwa na co najmniej dwa oddzielne podmioty, kumulacja pomocy w przypadku prowadzenia działalności w sektorach objętych różnymi limitami de minimis),
  5. wprowadzenie definicji pojęcia pojedynczego przedsiębiorstwa (tzw. pojedynczego organizmu gospodarczego).
 
Należy jednocześnie zauważyć, że z art. 5 ust. 3 obowiązującego do dnia 31 grudnia 2013 r. rozporządzenia KE nr 1998/2006 wynika, iż po upływie okresu jego obowiązywania wszelkie środki pomocy de minimis spełniające warunki w nim określone można wdrażać w sposób prawomocny przez kolejne 6 miesięcy. Oznacza to zatem, że o ile okres danego programu pomocowego nie został jednoznacznie ograniczony do 31 grudnia 2013 r. i program w tym terminie nie wygaśnie, czy też program został przedłużony (np. w wyniku nowelizacji rozporządzenia) do dnia 30 czerwca 2014 r., można nadal na jego podstawie udzielać pomocy de minimis w oparciu o zasady z rozporządzenia KE nr 1998/2006, zaś przed dniem 30 czerwca 2014 r. konieczna będzie jego nowelizacja mająca na celu dostosowanie programu do nowych zasad, określonych w rozporządzeniu KE nr 1407/2013. W ocenie UOKiK z uwagi na dość późne przyjęcie przez KE nowego rozporządzenia (dopiero 18 grudnia br.), w Polsce funkcjonuje znaczna liczba programów de minimis korzystających z ww. okresu przejściowego.
 
Co należy jednak wyraźnie podkreślić, konsekwencją zastosowania okresu przejściowego jest obowiązek bezwzględnego przestrzegania w ww. okresie zasad z rozporządzenia KE nr 1998/2006 pomimo faktu, iż zasady określone w nowym rozporządzeniu KE nr 1407/2013 będą de factokorzystniejsze dla przedsiębiorców. Przykładowo więc, pomimo faktu zwiększenia w nowym rozporządzeniu KE limitu pomocy de minimis dla przedsiębiorstw sektora drogowego transportu pasażerskiego (do 200 tys. EUR), czy też braku konieczności oceny sytuacji ekonomicznej, podmiot udzielający pomocy de minimis w okresie przejściowym będzie musiał stosować nadal zasady surowsze wynikające z rozporządzenia KE nr 1998/2006, a zatem np. dla sektora drogowego transportu pasażerskiego limit 100 tys. EUR, czy też odmawiać udzielenia pomocy przedsiębiorcy w trudnej sytuacji ekonomicznej.
 
Dlatego też w ocenie UOKiK, w stosunku do tych programów pomocowych (ustaw, rozporządzeń, aktów prawa miejscowego) będących we właściwości poszczególnych resortów (gmin - w zakresie aktów prawa miejscowego), które przewidują stosowanie zasad wynikających z rozporządzenia KE nr 1998/2006 do dnia 30 czerwca 2014 r. zasadne byłoby rozważenie ich nowelizacji już teraz, tak aby nowe zasady de minimis, wynikające z rozporządzenia KE nr 1407/2013 i de facto korzystne nie tylko dla przedsiębiorców, ale również wiążące się z odciążeniem podmiotów udzielających pomocy od konieczności dalszego badania sytuacji ekonomicznej przedsiębiorstw, zaczęły obowiązywać jak najwcześniej.
 
 
Źródło: UOKiK
« lista aktualności
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Człowiek - człowiek najlepsza inwestyja
Twoja sugestia